Beklimming van de Kilimanjaro

Het beklimmen van de Kilimanjaro is een uitdaging, maar het is geen technisch ingewikkelde tocht.

Voorbereiding Kilimanjaro beklimming

De beste manier om jezelf fysiek voor te bereiden op de klim is om regelmatig wandelingen maken. Voer de afstand en frequentie van deze oefeningen op totdat je vertrekt voor je Kilimanjaro beklimming. Let er wel op dat je niet oververmoeid op reis gaat!

Wandelen in heuvelachtige gebieden en op ruwe oppervlakken is geweldig ter voorbereiding. Denk bijvoorbeeld aan duingebieden en zandverstuivingen.

Alle aerobe oefening helpt om het hart-en vaatsysteem te versterken: zwemmen, hardlopen, fietsen, etcetera. Alle oefening is goed als je voor 20 minuten een verhoogde hartslag handhaaft.

Tip: Gebruik dezelfde bergschoenen tijdens je voorbereiding op je beklimming van de Kilimanjaro.

Ongeveer de helft van de mensen die proberen een beklimming van de Kilimanjaro beginnen, bereiken de top. Vaak had dit niet gehoeven en ligt het probleem bij een verkeerde voorbereiding.

Kilimanjaro beklimmen

‘Pole Pole’ – Stijg langzaam

Ga langzaam! Dit is erg belangrijk omdat je lichaam tijd nodig heeft om te acclimatiseren. De snelheid waarmee men loopt tijdens de eerste twee dagen van de Kilimanjaro beklimming, is bepalend voor het bereiken van de top. Daarbij geldt: Hoe langzamer hoe beter. Houd daarom de volgende tip aan: Loop in zo’n tempo, dat je gewoon door je neus kunt blijven ademen. Lukt dat niet, dan is je tempo te hoog. Na twee dagen, ontkomt je er niet meer aan om te ademen door je mond, vanwege de ijler wordende lucht.

Goede loopstijl voor een beklimming van de Kilimanjaro

Het is aan te raden om de loopstijl van je gidsen te imiteren. Je knieën moeten ‘zacht’ gebogen worden, en niet geslagen (je mag je knieën niet op slot zetten). Houd je stappen en ritmisch. Zo voorkom je problemen met je knieën.

Drinken

Het is essentieel om zoveel mogelijk te drinken. Tenminste 3-5 liter per dag (geen koffie, thee of alcohol!).

Gezond blijven tijdens de klim

De volgende kleine kwaaltjes komen het meest voor: blaren, verkoudheid en maagklachten. De juiste voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen tegen blaren en als je ze eenmaal hebt, moeten ze onmiddellijk worden behandeld. Maagklachten komen veel voor bij toeristen. Je kunt die het beste behandelen met Imodium of soortgelijke anti-diarree middelen.

Hoogteziekte

Klimmers moeten letten op vroege symptomen van hoogteziekte, die wordt veroorzaakt door een verminderde hoeveelheid zuurstof in de lucht. Dit veroorzaakt gevoelens van misselijkheid, hoofdpijn, vermoeidheid of ernstige kortademigheid.